سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 آینده مرموز - حیات طیبه

نقد فیلم 2

شنبه 88 فروردین 15 ساعت 12:21 عصر

شرّ نقاب­دار

در ادامه مطلب قبل                                                         

یکی از فیلم­هایی که در این امتداد، قابلیت بازخوانی و تفسیر فوق­العاده­ای را در خود نهفته دارد "شوالیه سیاه" به کارگردانی کریستوفرنولان است. فیلمی که با اکران در فصل تابستان 2008 گوی سبقت را از فیلم­های دیگر ربود و رکوردشکنی­های پی­درپی که در گیشه به دست آورد، تعجب همگان را برانگیخت. البته فروش بالای شوالیه سیاه با توجه به سود بردن از کارگردانی مستقل و صاحب سبک، بازیگران توانا، جلوه­های ویژه فوق­العاده و بالاخره هزینه بالای ساخت (180 میلیون دلار) قابل پیش بینی می­نمود، اما این میزان استقبال جهانی دور از انتظار بود. تماشاگران به قدری از دیدن فیلم لذت بردند که عده­ای نزدیک به 160 هزار نفر از کاربران سایت IMDB (یکی از پایگاه­های اینترنتی مرجع سینما) در هفته­های اول اکران، از فرط ذوق­زدگی چنان سر از پا نشناخته رأی دادند که فیلم را به رتبه اول در تاریخ سینما رساندند! اما این روزها با فروکش کردن تب و تاب اولیه، شوالیه سیاه به رتبه چهارم جدول سقوط کرده­است و به مرور جایگاه اصلی خود را نیز در این رده­بندی پیدا می­کند. منبع اصلی اقتباس فیلم­نامه، کتاب­های مصور (کامیک بوک) بتمن می­باشد. نگارش ماجرای بتمن در همان سالی شکل گرفت که نطفه جنگ جهانی دوم و به تبع آن حضور جدی و مقتدرانه و "نظم بخش" آمریکا به مثابه یک منجی در مناسبات جهانی منعقد شد (سال 1939). این تقارن تاریخی، اذهان تأویل­گرا را به سمت نوعی نمادپروری در خصوص این شخصیت کارتونی سوق می­دهد. بتمن حامل باری استعاری از اسطورگی آمریکا در عصر جدید است. اگر چه ساحت مدرنیته، اسطوره زداست، اما در عمق خود به طرزی متناقض، خالق اسطوره­های نوین و متناسب با اقتضائات روز است. دیوید گویر (نویسنده فیلم­نامه­های برگرفته از قصه­های کامیک بوک از جمله سری فیلم­های بلید، بتمن آغاز می­کند و شوالیه سیاه) معتقد است که:

 "کامیک بوک­ها در دنیای معاصر، همان جایگاه اسطوره­ای یونان باستان را دارند".

 ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : الهام گوهری

نظرات ديگران [ نظر]


نقد فیلم1

چهارشنبه 88 فروردین 5 ساعت 1:45 عصر

شرّ نقاب­دار

حاشیه نویسی بر فیلم "شوالیه سیاه" آخرین ساخته کریستوفر نولان                      

سیاست برای مردم جذابیتی ندارد ولی با این حال، سیاست همه جا حتی آنجا که انتظارش را نداریم،

حی و حاضر است. به عنوان مثال در سینما، آن جایی که فکر می­کنید بی هیچ دغدغه خاطری می­
توانید به دنیایش پناه ببرید، بی خبرید همان جا نیز شما را با پیام­های پر معنای سیاسی بمباران می­کنند؛ سینما در یک کلام، صنعتی است که کالاهایی را وارد بازار می­کند، کالاهایی که بی­شک فرهنگی­اند اما به علت سلطه­ی سینمای آمریکا در دنیا چه بخواهیم و نخواهیم، مُبلغ "روش آمریکایی زیستن" و ارزش­هایش است. سینما یک قدرت "نرم" است که بیش از هر "اردوگاه بازآموزی" که بشر تا به حال بر پا کرده، روی آدم­ها تأثیر می­گذارد. بنابراین تعجبی ندارد که ایالت متحده در قراردادهایی که با کشورهای جهان سوم می­بندد، همیشه تلاش می­کند سینما را هم ضمیمه کند.

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : الهام گوهری

نظرات ديگران [ نظر]


آینده: مرموز اما دست­یافتنی

چهارشنبه 87 مهر 17 ساعت 11:46 صبح

 

 آینده: مرموز اما دست­یافتنی

 "آینده" واژه و مفهومی است که پرداختن به آن برای همگان جالب و جذاب است. مردم دوست دارند از سرنوشت دنیا در آینده بدانند، اینکه تاریخ بشر به کدام سمت حرکت می­کند؟ تصمیمات در آینده چگونه خواهد بود؟ آینده جهان سرشار از پیشرفت و توسعه و شکوفایی است یا آینده­ایی تیره و تار و پر از جنگ و خونریزی و کشت و کشتار را باید تصور کرد؟

به دنبال توجه به مفهوم "آینده" سؤالات فراوانی به وجود می­آید که برای پاسخ دادن به آن­ها نیازمندِ بررسی دقیق­تر این مفهوم هستیم، و در این جایگاه است که "آینده نگری" و لزوم پرداختِ بیشتر به کیفیت مسائل مختلف در آینده از اهمیت ویژه­ایی برخوردار می­شود.ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : الهام گوهری

نظرات ديگران [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :